Analiza si evaluarea unui dosar de malpraxis medical (part.2)

Sfaturile unui avocat specializat in malpraxis medical
Sfaturile unui avocat specializat in malpraxis medical

Analiza documentelor medicale se face, in principal, in-house de catre un avocat si un medic cu specializare in domeniul medical respectiv. Inevitabil, in timpul investigatiilor exista multe aspecte neclarificate sau lipsa. Acestea se rezolva impreuna cu clientul, familia victimei sau cu medicul de familie / curant al clientului. Adunarea rapida a informatiilor necesare (iar aici cooperarea cu clientul sau familia victimei este esentiala) ajuta la evitarea oricaror intirzieri in demararea procedurilor legale (pentru plingerile penale termenul este de 2 luni iar pentru sesizarea Colegiului Medicilor termenul este de 6 luni).

Dupa finalizarea analizei dosarului de malpraxis exista 3 elemente ce trebuie analizate pentru a decide daca clientul are un caz de malpraxis si daca este un caz viabil: existenta erorii medicale, cauza acesteia si daunele produse.

Odata ce este identificata eroarea medicala (aici un rol important il are medicul expert cu care colaboram in analizarea cauzei) se analizeaza consecintele acesteia. Pentru a explica mai bine clientilor cum functioneaza aceasta analiza le ofer un exemplu din domeniul circulatiei auto ce este mai simplu de inteles si vizualizat.

Imaginati-va ca un conducator auto X trece cu masina pe culoarea rosie a semaforului si obliga un alt conducator auto Y sa frineze brusc ca sa evite un accident.

Analizind aceasta situatie ipotetica este clar ca X a facut o eroare in conducerea masinii – a incalcat legea si a pus viata lui Y in pericol. Dar pentru ca nu a avut loc nici o tamponare, Y nu a suferit nici o vatamare corporala. Deci, desi avem un malpraxis (in conducerea masinii), acesta nu a determinat existenta unor prejudicii ce trebuie despagubite. X poate fi sanctionat de catre politia rutiera pentru ca nu a respectat culoarea rosie a semaforului dar raspunderea sa civila nu poate fi angajata fata de Y neexistind prejudiciu materiale / morale.

Intorcindu-ne la domeniul medical, erori au loc mai des decit credeti (sau decit stiti). Din fericire pentru toata lumea acestea nu produc prejudicii pacientilor. Fie un medicament iti este administrat intr-un dozaj gresit sau unele analiza medicale nu sunt efectuate corect sau nici macar nu sunt efectuate – toate acestea nu produc (in general) nici un prejudiciu pacientului.

Daca nu exista prejudiciu, nu avem nici un temei pentru o actiune in pretentii. Pe de alta parte, cind erorile medicale cauzeaza vatamare corporala sau chiar decesul victimei plingerile penale sau actiunile in pretentii sunt temeinice si victimele unor asemenea erori medicale au dreptul la daune interese materiale si morale.

Pe linga aspectele deja mentionate este foarte important de analizat valoarea prejudiul suferit de catre victima. Erorile medicale care produc prejudicii mici nu merita sa fie despagubite prin actiuni in instanta. Costurile asociate unui dosar de malpraxis sunt – de regula – mai mari decit al altor actiuni in pretentii si asta datorita inaltului nivel de specializare a unor asemenea procese. Costurile sunt provocate de taxele de timbru (care sunt proportionale cu daunele solicitate), onorariile expertilor-parte ce sunt necesari (nu sunt multi justitiabili ce pot citi si intelege un raport de expertiza medico-legal), taxelor aferente expertizelor facute la IML, etc.

Din acesta cauza analizez atent cazurile primite si in special prejudicul suferit de catre victima. Intotdeauna arat clientului ce prejudicii pot fi acoperite prin obtinerea unei sentinte judecatoresti sau negociere cu asiguratorul si care ar fi costurile unui asemenea caz.

In final, de remarcat faptul ca fiecare caz de malpraxis este unic. Fiecare trebuie analizat in cadrul unei proceduri complete si de catre o echipa multidisciplinara avocat specializat / medic expert. Pasii ce ii urmez si care au fost descrisi pe parcursul celor 2 articole sunt doar inceputul unui maraton juridic ce isi doreste sa se finalizeze cu obtinerea unor despagubiri corecte pentru victima unui malpraxis medical.

Este critic sa discuti cu clientul pe intreg parcursul procedurii – de la analiza si pina la ultimul termen de judecata – astfel incit orice decizie sa fie luata de client in deplina cunostinta de cauza.

In fapt, justitia se obtine doar de catre cei care isi doresc sa o aib?.


Your email address will not be published. Required fields are marked *